Aneto (3.404m): Pedres, pedres, pedres…

Spanish version abajo!!!!!

Els capritxos de la muntanya no em van deixar arribar al cim de l’Aneto quan hauria estat la consecució del meu sostre. En canvi, després de tenir al sac tres quantremils i 2 tres mil vuit-cents, l’Aneto m’ha deixat arribar a aquests anhelats 3.404m que guarda el pas de Mahoma…

Quina son!
A les 3.35 del matí del dissabte sonava el despertador. Havíem dormit menys de 3 hores i es va fer molt dur. Les mandres van fer que fins les 4 estigués estirart al llit mentre els altres Preparàven motxilles, es vestien, esmorzaven… Amb tot fet, a les 4.15 del matí sortíem amb cotxe cap al pàrquing de “Llanos del Hospital”, on, a les 5, vam canviar el cotxe pel bus en direcció a la Besurta. Van ser només 10 minutets i a les 5.20 del matí ja caminàvem.

Besurta-Renclusa: Seguidors com burros
Vam pujar en 33 minuts. Liderant una filera de més 300.000 cuques de llum (bé….potser eren 50 persones amb frontals…). El camí és molt agraït, de terra generalment i amb algunes escaleretes de pedra. Anàvem fent ‘S’es i en més d’un moment vam perdre el camí (per error, és clar). Darrera nostre tota la gent que ens seguia anàva pel lloc que havíem escollit nosaltres, seguint com burros encara que anéssim pel camí equivocat…
A l’arribar a la Renclusa, el Juanjo i la Mari van treure un envejós sandvitx de sobrassada i la Maria comprà aigua (s’havia deixat la cantimplora al cotxe!!!).

Somnis entre pedres
Un cop comprada l’aigua, acabada la sobrassada i fetes unes quantes fotografies pels fotògrafs del grup, vam començar a tirar amunt. Gairebé tothom ja havia començat a pujar i de seguida vam topar amb un grup de 5 joves que anaven amb guia. Lents lents lents, però el terreny no era per avançar, i menys de nit! Jo anava d’un cantó a l’altre, fent passos de ballarina per no entrebancar-me (em faltava equilibri…). Al final els vam passar i vam tirar amunt a un ritme una mica més alt. Mentre estàvem entre les pedres vam poder veure que començava a treure el cap la llum del sol. Les vistes de la vall del Vallhibierna, la silueta de la Maladeta al damunt… Buff! Una postal difícil d’explicar amb paraules.

Ups!
Els ànims estàven de perles. Anàvem tirant amunt, provant l’adherència de les roques, parant a menjar fruita deshidratada, fruits secs i galetes, pensant que anem en direcció al sostre del Pirineu. Les fites ens indicàven camí… Fins que vam arribar a un lloc diferent… un lloc que jo no reconeixia en el trajecte que havíem de fer… Vam mirar el mapa i… “Merda!” “Ens hem desviat!” “Això és la glacera de la Maladeta!” “I ara què fem?”
Mirant el mapa semblava clara la direcció que havíem de prendre, però no podíem estar segurs d’arribar on volíem arribar sense que hi hagués cap estimbat pel mig: el Portillón Superior. La veritat és que el paratge era molt bonic, però és clar, en el moment que t’adones que t’has perdut tot son nervis i ningú disfruta del moment…

Arreglem el tema…
Vam decidir pujar pel costat dret de la glacera de la Maladeta (mirant-la des de dalt) fins a la cresta i resseguir-la fins arribar, esperàvem, al Portillón Superior. Efectivament! Després de saltar entre pedruscos vam arribar!!! La culpable de tot, la Pilar que anava davant! És conya…jejeje… jo, que ja coneixia la zona m’hauria d’haver adonat que no anàvem pel bon camí, però com que anàvem xerrant, doncs em vaig despistar… Em mereixo un clatellot!

Baixes inesperades
Des del Portillón es veia, per primera vegada des que havíem sortit, la glacera de l’Aneto amb el cim al fons. Impressionant, ara ens quedava desgrimpar el Portillón, travessar un mar de pedres fins a la glacera, cramponejar pel gel i passar el pas de Mahoma.

El que no sabíem és que se’ns faria llarg del cagar… Salta una roca, dóna la volta a na altra, passa arrambat, amb el cul a terra, amb les mans… La glacera no arribava mai i els genolls començàvem a estar “cascats”. Al final va passar el més temut: Dos components de l’equip es van veure obligats a abandonar. Els genolls ens maltractaven a tots, però en concret, la Mari no va poder continuar i ella i el Juanjo van girar cua.

A partir d’ara quedàvem el Pablo, el Rober, la Maria, la Pilar i jo i havíem d’aconseguir el cim a contrarrellotge, ja que havíem perdut molt de temps amb la nostra volta per la glacera de la Maladeta…

Glacera minvant
Fa una mica de pena haver vist fotos de la glacera de l’Aneto i veure-la ara en directe. Ha perdut per tot arreu i arriba a 1/3 part de les fotos que m’ha ensenyat el pare.
La progressió es va fer molt curta. Primer una pujadeta no gaire empinada, després una travessa gairebé horitzontal fins el Coll de Coronas i, finalment, una pujada fins a la base de les roques del cim.

Fins a la creu
Vam arribar al Pas de Mahoma i hi havia un munt de gent entre els que el creuàven i els que es quedàven a baix. Vam anar el més ràid que vam poder i el vam creuar sense problemes (La veritat és que esperava que fos més complicat).

Havíem arribat al cim!!!! Quines vistes! Amb un dia que feia despertar tots els sentits… La cresta de Salenques-Tempestades allà al costat es veia com un ganivet, i, al fons, el Montarto feia acte de presència amb la seva forma característica. Vam fer el ritual de fotos, glopets de vi de la bota, com no! I cap avall!!!

Descens
Només de recordàr-me’n ja em fa mandra, així que diré que es va fer molt llarg i que n’acaber fins dalt de tot de les pedres. El refugi es va veient tota l’estona però no s’hi arriba mai!. Vam arribar a baix amb els genolls fets caldo, però amb la satisfacció d’haver compartit una gran excursió amb una magnífica companyia…

——————————————————————————————

Los caprichos de la montaña no me dejaron llegar a la cima del Aneto cuando habría sido la consecución de mi techo. En cambio, después de tener en el saco tres cuatromiles y 2 tres mil ochocientos, el Aneto me ha dejado llegar a estos anhelados 3.404m que guarda el paso de Mahoma …

Qué sueño!
A las 3:35 de la mañana del sábado sonaba el despertador. Habíamos dormido menos de 3 horas y se hizo muy duro. La pereza hizo que hasta las 4 estuviera estirado en la cama mientras los demás preparaban mochilas, se vestían, desayunaban … Con todo hecho, a las 4:15 de la mañana salíamos en coche hacia el parking de “Llanos del Hospital”, donde, a las 5, cambiamos el coche por el bus en dirección a la Besurta. Fueron sólo 10 minutitos y a las 5:20 de la mañana ya andábamos.

Besurta-Renclusa: Seguidores como burros
Subimos en 33 minutos. Liderando una hilera de más 300.000 luciérnagas (bueno. … quizás eran 50 personas con frontales …). El camino es muy agradecido, de tierra generalmente y con algunas escaleritas de piedra. Íbamos haciendo ‘S’s y en más de un momento perdimos el camino (por error, claro). Detrás de nosotros toda la gente que nos seguía iba por el lugar que habíamos elegido nosotros, siguiendo como burros aunque fuéramos por el camino equivocado …
Al llegar a la Renclusa, Juanjo y Mari sacaron un envidioso sándwich de sobrasada y María compró agua (había dejado la cantimplora en el coche!!! jejeje).

Sueños entre piedras
Una vez comprada el agua, terminada la sobrasada y hechas unas cuantas fotos por los fotógrafos del grupo, empezamos a tirar arriba. Casi todo el mundo ya había empezado a subir y enseguida topamos con un grupo de 5 jóvenes que iban con guía. Lentos lentos lentos, pero el terreno no era como para avanzar, y menos de noche! Yo iba de un lado a otro, dando pasos de bailarina para no tropezarme (me faltaba equilibrio …). Al final los pasamos y tiramos arriba a un ritmo un poco más alto. Mientras estábamos entre las piedras pudimos ver que empezaba a asomarse la luz del sol y vistas del valle del Vallhibierna, la silueta de la Maladeta encima nuestro… Buff! Una postal difícil de describir con palabras.

Ups!
Los ánimos estaban de perlas. Íbamos tirando arriba, probando la adherencia de las rocas, parando a comer fruta deshidratada, frutos secos y galletas, pensando que vamos en dirección al techo del Pirineo. Los hitos nos indicaban el camino … Hasta que llegamos a un lugar diferente … un lugar que yo no reconocía en el trayecto que teníamos que hacer … Miramos el mapa y. .. “Mierda!” “Nos hemos desviado!” “Esto es el glaciar de la Maladeta!” “Y ahora qué hacemos?”
Mirando el mapa parecía clara la dirección que debíamos tomar, pero no podíamos estar seguros de llegar a donde queríamos llegar sin que hubiera ninguna despeñado por medio: el Portillón Superior. La verdad es que el paraje era muy bonito, pero claro, en el momento que te das cuenta que te has perdido todo su nervios y nadie disfruta del momento …

Arreglamos el tema …
Decidimos subir por el lado derecho del glaciar de la Maladeta (mirándola desde arriba) hasta la cresta y seguir-la hasta llegar, esperábamos, el Portillón Superior. Efectivamente! Después de saltar entre pedruscos llegamos! La culpable de todo, Pilar que iba delante! Es coña … jejeje … yo, que ya conocía la zona me tendría que haber dado cuenta de que no íbamos por el buen camino, pero como íbamos charlando, pues me despisté … Me merezco una colleja!

Bajas inesperadas
Desde el Portillón se veía, por primera vez desde que habíamos salido, el glaciar del Aneto con la cima al fondo. Impresionante, ahora nos quedaba desgrimpar el Portillón, atravesar un mar de piedras hasta el glaciar, cramponear por el hielo y pasar el paso de Mahoma.

Lo que no sabíamos es que se nos haría largo del cagar … Salta una roca, da la vuelta a otra, pasa arrimado, con el culo en el suelo, con las manos … El glaciar no llegaba nunca y las rodillas empezában a estar “cascadas”. Al final pasó lo más temido: Dos componentes del equipo se vieron obligados a abandonar. Las rodillas nos maltrataban a todos, pero en concreto, la Mari no pudo continuar y ella y Juanjo volvieron para el refugio.

A partir de ahora quedábamos Pablo, Rober, María, Pilar y yo y teníamos que conseguir la cima a contrarreloj, ya que habíamos perdido mucho tiempo con nuestra vuelta por el glaciar de la Maladeta …

Glaciar menguante
Hace un poco de pena haber visto fotos del glaciar del Aneto y verla ahora en directo. Ha perdido por todas partes y llega a 1/3 parte de las fotos que me ha enseñado mi padre.
La progresión se hizo muy corta. Primero una subidita no muy empinada, después una travesía casi horizontal hasta el Collado de Coronas y, finalmente, una subida hasta la base de las rocas de la cima.

Hasta la cruz
Llegamos al Paso de Mahoma y había un montón de gente entre los que lo cruzában y los que se quedaban abajo. Fuimos lo más rápido que pudimos y cruzamos sin problemas (La verdad es que esperaba que fuera más complicado).
Habíamos llegado a la cima!! Qué vistas! Con un día que hacía despertar todos los sentidos … La cresta de Salenques-Tempestades allí al lado se veía como un cuchillo, y, al fondo, el Montarto hacía acto de presencia con su forma tan característica. Hicimos el ritual de fotos, tragos de vino de la bota, como no! Y para abajo!

Descenso
Sólo de acordarme me da pereza, así que diré que se hizo muy largo y que acabas hasta arriba de todo de las piedras. El refugio se va viendo todo el rato pero no se llega nunca!. Llegamos abajo con las rodillas hechas caldo, pero con la satisfacción de haber compartido una gran excursión con una magnífica compañía …

Aquesta entrada ha esta publicada en Ascensions. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Aneto (3.404m): Pedres, pedres, pedres…

1. Sometimes I end up really exhausted in checking all the information for myself and having to end up with the good idea.