Camí del Trò a la Sud del Pedraforca

Spanish version aqui

Per fi, després de gairebé un any d’espera, he tornat amb el Jordi a la cara Sud del Pedraforca per acabar el que vam començar amb en Sergi. La via Camí del tro. La única via de grau assequible i ben equipada de tot el Pedraforca. Amb un calcari ultraadherent, un grau de 6a i una escalada un tant peculiar utilitzant la tècnica d’expansió. Segons diuen les ressenyes, la via té entre 150 i 180 metres bastant mantinguts en quant a dificultat durant els 3 o 4 primers llargs. Tot i ser 9 de juliol i no haver-hi ni un núvol hem passat fred per culpa de l’airillo que sempre corre a la sud del Pedraforca. A les reunions hem estat tremolant de fred!!!!

Ressenya

Ressenya2

Per cert, a alguna ressenya posa que es necessiten 20 cintes express… doncs al llarg que en vam utilitzar més en van ser 14!!!! Així que vam carregar amb les 20 cintes per res…només per tenir pes extra… A més, portàvem només una corda simpre de 70m, ja que es pot rapelar de totes les reunions amb aquest tipus de corda…

Aproximació

Dormim a l’Estasen, per variar, i sortim cap a les 7 del matí després d’un bon esmorzar. Agafem el camí que ens condueix a la base de tartera (PR) fins a arribar-hi. En uns 20 minuts ens plantem allà i seguim les indicacions del “bloc característic”en direcció al Pollegó Inferior. A partir d’aquí trobem amb marques verdes que hem de seguir, primer per un caminet que puja a l’estil tartera. Arriba un moment que s’arriba a una tartera en forma de canal. NO es puja per la canal com vam fer nosaltres i ens vam deixar la vida per pujar-hi. S’ha de creuar en direcció a una gran fita i seguir el camí cap amunt fins arribar al peu d’una paret que s’ha d’anar resseguint (deixant-la a la nostra dreta) mentre s’ascendeix fins un balcó amb unes vistes espectaculars de la vall de Saldes i la Gallina Pelada. Des d’allà, crestegem, encara seguint marques verdes. Creuem una gran “bretxa” que sembla feta amb un ganivet i, just després de la bretxa trobem 2 camins, un que planeja i un que tendeix a pujar. Seguim per aquest últim, que és per on van les marques verdes. Fins aquí trobarem bosc, així que si s’ha de fer algo d’amagat tipus necessitats, millor fer-ho aqui…jejeje

Aquí teniu el nostre campament desatengut,,,;

Quan arribem a dalt de la cresta altre cop (portem 1h20mj des del refu), enlloc de seguir les marques verdes, saltem a l’altre costat, on ja veiem la paret i per terreny incòmode l’anem resseguint fins la base de la via. Es pot veure en la fotografia en la que he ressenyat els 3 primers llargs (la foto no dona per mes…) que la sortida queda per la dreta d’un forat gran i amb molta vegetació i a l’esquerra d’un forat rodó d’uns 50cm aproximadament de diàmetre.

L1 (V+)

Començant per on he dit, veiem els espits que hem de seguir, força nous, la veritat. El primer espit és evident, però després s’ha de buscar cap a la dreta, perquè si es segueix recte ens ficaríem a una variant d’entrada de la Star McHara. La reunió està just a la dreta d’una gran fisura vertical. El llarg té força canto, però amb molts passos d’adherència. Està equipat amb espits força nous i alguns claus amb anella a les fisures. La reunió té 4 espits i està equipada per a rapelar.

L2 (6a)

Al principi s’ha d’anar a buscar un espit que està a l’esquerra, per seguir pujant en adherència fins agafar la fisura, per on es puja en expansio i empotrant el peu. El següent seguro allunya un pèl i hi ha lloc per a posar un tascó (no extremadament necessari, però sempre ajuda…xD). Després comença a tirar cap a la dreta amb força bon canto i algun pàs de 6a atlètic. Es pot assegurar amb un pont de roca on ja hi ha un cordino (recomano portar-ne un, o una cinta llarga de Dynema) Per acabar pujant de manera fàcil cap a la reunió.

L3 (6a)

Es surt cap a la dreta i, després de treballar molt amb els peus, cap amunt per passar un parell de passos finets de regleta (assegurats amb espits cada 1m) i després es ressegueix la llastra evident. A partir d’aquí, ens espera una escalada de plaer amb canto i peus que obliga a concentrar-se en la posició. Arribant a la R tenim un altre pas de 6a, encara que pujant els peus bé i fent una bicicleta es fa bé, ja que és un pas llarg.

L4 (V+)

Aquest llarg ja és diferent dels anteriors. Té algun passet de plaqueta, d’adherència, però ja més tombat. Al principi es passa per una aresta i la complicació més gran és canviar de l’aresta a la placa. A partir d’aquí, una escalada bastant agraïda si confies en els peus de gat… L’últim tram és d’un grau de IV aproximadament i és una escalada de tipus blocs grans, semblant al granit del Pirineu.

L5 (IV+)

El primer espit és molt allunyat, però per terreny “relativament” senzill. Una vegada per aquí, es ressegueix una fisura equipada amb 2 claus i on es pot posar el que es vulgui. S’ha d’anar en direcció al Pi, on es pot assegurar amb un cordino/cinta  i després es puja cap a la reunió. El Jordi va fer aquest llarg gairebé a pèl…quins collons!!!! Es va saltar un clau!!!jajaja

Fins el cim

Des de dalt de la via al cim vam seguir, sense treure’ns els peus de gat, ja que el terreny d’aventura que venia no hi convidava, cap amunt i a l’esquerra. Més o menys seguint l’evidència arribem cap a la cresta i acabant de seguir fites al cim!!!! Després de conèixer muntanyencs i recordar la llegenda del Pedraforca decidim baixar que no anem sobrats de temps

Descens

Seguint les marques verdes arribem fins a la tartera que baixa del punt d’emforcadura i PR cap al refugi a fer una bona bona bona cervesa tirats a la gespeta just abans que caigui una pedregada!!!

Galeria:

Aquesta entrada ha esta publicada en Escalada. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.